VELKOMMEN TIL MIN HJEMMESIDE OM
LÆSNING
SET GENNEM MIN FORSKNING
Sådan bruger du siden
Som bruger skal du ikke logge dig ind, men kan straks udnytte siden, herunder frit printe sider ud. Klik på 'Udskrift' for at få en printervenlig version.
You are free to print pages. Click 'Udskrift' to get a version suitable for print.
Min nye bog er udkommet. Kan købes på:
http://www.universitypress.dk/shop/indkulturering-3443p.html
Kjeld Kjertmann:
Indkulturering - en ny læsestart i takt med tiden
Syddansk Universitetsforlag 2015. 91 sider, 79 kr.
Fra lektørudtalelsen
Bogen er både en opsang til de, der ønsker at fastholde skriftsproget som domæne, og en vejledning til dem, der ønsker at gå nye veje i institutionerne og hjemmene. Der argumenteres godt for sagen, og forfatterens meget brede viden fra både forskning og praksis er tydelig. Bogen er skrevet i et fagligt og klart sprog, og der anvendes som dokumentation en lang række citater.
Se også hjemmesiden www.ordkunsten.dk Her kan man købe bøger, ordkort og andre materialer til brug i skriftsproglig indkulturering.
MENUPUNKTERNES INDHOLD
Klik øverst til venstre på siden!
Click at the top left corner of this page!
Artikler
Her lægger jeg mine artikler og bidrag til bøger ind (dog ikke kapitler fra undervisningsbøger), samt udenlandske tekster som er mindre kendte herhjemme, men bidrager til udviklingen af et nysyn på læsetilegnelse og læseundervisning. Ikke alle mine artikler er lagt ind her, men kan så findes som links under punktet Publikationer (rettighedshensyn).
Ved citater eller anden brug af artiklerne bedes du anføre kilde.
Curriculum Vitae
Giver et overblik over mit arbejdsliv som lærer og forsker, med hovedvægten på mit videnskabelige arbejde.
Publikationsliste
Her finder du en oversigt over titlerne på de tekster jeg har publiceret, med links til de artikler og rapporter der ligger på nettet.
Links
Her finder du links til andre hjemmesider om emnet. Det anbefales at se på dem.
Kontakt
Her kan du kontakte mig direkte via e-mail eller bruge min postadresse eller telefon. Studerende, journalister og andre interesserede er hjertelig velkomne til at henvende sig.
Kjeld Kjertmann
Ph.d. og tidligere lektor i dansk sprog med særligt henblik på læsning ved Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet.
Jeg har forsket i børns første læsning og skrivning og har her særlig interesseret mig for de læringsstrategier og miljøbetingelser som fører til at nogle børn begynder at læse og skrive før skolestarten uden at være blevet systematisk undervist i det alfabetiske princip. Hvorved adskiller voksen-barn samarbejdet under denne læreproces sig fra interaktionen i den traditionelle skoleundervisning i læsning? Og kan disse formidlingsprincipper overføres til institutionspædagogikken og til forældre-barn samarbejdet uden at komme i konflikt med barnets alsidige og harmoniske udvikling eller den enkelte institutions målsætning?
Samfundsmæssigt befinder vi os i en skriftrevolution hvor det inden for det seneste årti er blevet en social overlevelsesbetingelse at kunne læse og skrive fordi al uddannelse og produktion er blevet skriftliggjort. Så der er behov for et helt nyt syn på samfundets skriftsprogsopdragelse hvor også voksne uden for skolen må medvirke aktivt til barnets indkulturering i læsning og skrivning.
En samlet fremstilling af denne problematik kan man læse i min bog Læsetilegnelse – ikke kun en sag for skolen (Alinea 2002). I Læsepædagogen 2011 nr. 1-3 har jeg i tre artikler sammenfattet, hvad jeg mener er den mest hensigtsmæssige og bedst underbyggede læsepædagogik i vore dages fuldt udviklede skriftsamfund. Emnet analyseres grundigt historisk, sprogteoretisk og didaktisk. Anbefales interesserede.
Kjeld Kjertmann
Redigeret af Kjeld Kjertmann Webmaster: Kjeld Kjertmann Sidst opdateret: 05-12-2023 Denne sides adresse: www.kjertmann.dk/kjeld/top/index.php |