Dette er den printervenlige udgave. Klik her for skærmudgaven. | Luk vindue

Links

http://www.chriba.dk

Chriba-alfabetet er et tastatur til computeren med store og små bogstaver og med farvemarkering af vokaler og konsonanter. Det er udviklet af John Christensen og er blevet modtaget meget positivt af læsekonsulenter, speciallærere, undervisere af tosprogede og lærere i skolestarten. Kan også købes som et ark mærkater til at sætte på tasterne.

John Christensen har i august 2011 fået tildelt EU's sprogpris.

 

http://www.videnomlaesning.dk

Nationalt Videncenter for Læsning blev oprettet 1. september 2006. Bag centret står Undervisningsministeriet og fem CVU'er. Centrets forskningsbaserede udviklingsprojekter rækker fra de yngste børn i dagtilbud til alle niveauer i vores uddannelsessystem. Dette sigte ud over skolen er noget nyt i Danmark. Centret udvikler kurser og uddannelser, afholder konferencer og udgiver bøger og et tidsskrift.

 

http://www.legeskolen.dk

På denne hjemmeside præsenterer Elisabeth Due konceptet Legende læst til inspiration og støtte for forældre som vil invitere deres lille barn ind i skriftsproget på en fornøjelig og ikke skoleagtig måde. Den bygger på princippet om indkulturering som er den didaktiske modsætning til voksenplanlagt indlæring af sproglige størrelser adskilt fra sproget som en kommunikativ aktivitet. I indkulturering bliver skriftsproget inddraget i samværet med barnet når det naturligt supplerer det emne barnet og den voksne beskæftiger sig med. Legeskolens koncept bygger på min og andres forskning i førskolelæsere.

 

http://www.edu-cyberpg.com/Literacy/

En website som giver et indblik i den aktuelle amerikanske og internationale læsedebat. 

 

http://www.vaxjo.se/default.aspx?id=39993

Öjaby förskola har siden 1987 integreret skriftsproget i alle sine aktiviteter fra børnene er 1-2 år gamle. Inspireret af professor Ragnhild Söderberghs forskning har Assar Thorsjö og personalet udviklet en pædagogik som tager udgangspunkt i det enkelte barns måde at tænke på, og hvor det talte og skrevne sprog er i fokus i alle sammenhænge som en selvfølgelig del af samværet og aktiviteterne.

 

IALFI – International Association for Literacy From Infancy er et netværk af forskere og praktikere der udforsker, udvikler og anvender begrebet ’Læsning og skrivning som sprogtilegnelse’ i interaktion med børn - hjemme, i dagpleje, børnehave og grundskolen. Literacy from Infancy kalder vi på dansk indkulturering i skriftsproget, og her lærer børnene at læse og skrive i naturlig og legende samvær med læse- og skrivepartnere fra de er 1-2 år gamle, i princippet på samme måde som de lærer at tale.

 

www.humaniora.sdu.dk/boernesprog

Center for Børnesprog. Syddansk Universitet. Odense.

Forskerne bag dette aktive og indflydelsesrige center studerer danske børns tilegnelse og udvikling af mundtligt sprog. Her findes den nyeste viden om empiriske undersøgelser på dette område. Den skriftsproglige side af børns sprogudvikling har de derimod valgt fra 'for at begrænse sig'. Centret arrangerer konferencer der er åbne for alle, symposier for forskere, og udbyder PD-uddannelser i børnesprog for pædagoger og lærere.

 

www.skrivlust.se

Assar Thorsjös personlige hjemmeside.

Inspireret af professor i børnesprog Ragnhild Söderbergh har Assar Thorsjö udviklet en sprogpædagogik han kalder 'Tidlig skrive- og læseglæde'. Siden 1987 har den været praktiseret i  Öjaby  og Persgårds förskolor i Växjö Kommune i Sverige (se link til Öjaby förskola her på siden). På hjemmesiden fortæller Assar Thorsjö om sin personlige overvindelse af skrive- og læseproblemer, og om hvordan dette gav ham lyst til at hjælpe børn i gang med skriftsproget på en lystfyldt og personlig måde. Der er også tilbud om studiebesøg og undervisning for interesserede pædagoger og lærere.

 

www.skolporten.com/erbjudande/storre/ragnhild_soderbergh.asp

Interview med Ragnhild Söderbergh om hendes artikel 'Lättaste sättet att lära sig läsa' i bogen 'Större end du någonsinde tror'  redigeret af Anna Lytsy og Cecilia Mellberg.

Redigeret af Kjeld Kjertmann
Webmaster: Kjeld Kjertmann
Sidst opdateret: 18-03-2017
Denne sides adresse: www.kjertmann.dk/kjeld/links/index.php