1995 1998 |
Ph.d.-afhandlingen Skriftsprog og skolestart. En effektundersøgelse i to klasser af sammenhængen mellem førskolepædagogik og læse- og skriveudviklingen i 1.-2. klasse. |
Maj 1995 |
Foredrag i Selskab for Nordisk Filologi, København. |
Apr. juli 1996 |
Studieophold hos professor Ragnhild Söderbergh, Lund Universitet |
Nov. 1996 |
Paper ved symposium, Nordisk Forening for Børnesprogsforskning |
Aug. 2000 |
Paper på læsekonference, DPU i Odense |
Nov. 2000 |
Paper ved symposium, Nordisk Forening for Børnesprogsforskning |
Dec. 2000 |
Paper ved seminar, Center for Børnelitteratur |
Sep. 2001 |
Eritrea: Projekt 90969300 om Mother Tongue Education |
Maj. 2001 juni 2002 |
Spørgeskemaundersøgelsen Læsegunstige hjemmemiljøer. Resulaterne fremlagt i bogen Læsetilegnelse - ikke kun en sag for skolen. Alinea 2002, og i artiklen 'Indkulturering - et nyt fagdidaktisk felt'. I: Karsten Schnack (red.): Didaktik på kryds og tværs. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag 2004. |
Apr. 2002 |
Paper ved seminaret Tegn og kommunikation på DPU |
Jan - juni 2002 |
Seks læserportrætter i UVMs udviklingsprogram De Mange Måder om mål og differentiering i gymnasiets danskfag. |
Aug. 2002 feb. 2003 |
Eritrea: Forskning i forbindelse med MOE/Danida-projektet 'Training in mother tongue at post-graduate diploma level in collaboration with DUE'. Studeret modermålsundervisning, læsepædagogik og sprogpolitik i det flersprogede land. Resultaterne fremlagt i forskningsrapporten Mother Tongue Education in Primary School and Teacher Education. A small scale study of a big scale issue. Asmara. 2003. |
Feb. 2003 maj 2004 |
Forfatter til læse- og skrivedelen af DPU-evalueringsrapporten Forberedende voksenundervisning - en undersøgelse af erfaringer med FVU bestilt af UVM |
Okt. 2003 maj 2004 |
Leder af projektet ITMF-474, Den dynamiske lærebog, i samarbejde med ph.d.-stipendiat Jeppe Bundsgaard |
Nov. 2004 |
Opponent på Syddansk Universitet ved et ph.d.-forsvar for Gunna Funder Hansens afhandling Det arabiske skriftsystems betydning for læsefærdighed i arabisk som fremmedsprog. |
Dec. 2004 |
Paper Overgangen fra børnehaveklasse til folkeskole ved danskkonference på RUC. Medarrangør af workshop om Danskfaget og den sociale arv |
Marts 2005 |
Start på rådgivning af projektgruppe om udviklingsarbejdet Mening, mangfoldighed og medansvar i og omkring skolestarten, CVU Nordjylland / Hjørring Seminarium. |
August 2005 |
Paper Modersmålsundervisning og nationalsprog ved møde i Fagligt netværk for dansk NGO-bistand til undervisning i Syd. |
Oktober 2005 |
Skriftlig kommentar til projektrapport om udviklingsarbejdet Mening, mangfoldighed og medansvar i og omkring skolestarten, CVU Nordjylland / Hjørring Seminarium. |
November 2005 |
Paper Skriftsproglig indkulturering i et historisk, paradigmatisk og sprogpædagogisk perspektiv ved Tionde Nordiska Barnspråkssymposiet, Högskolan i Gävle. |
Marts 2007 |
Medlem af bedømmelsesudvalget ved forsvaret på Uppsala Universitet for Carina Fasts doktorafhandling (ph.d.) Sju barn lär sig läsa och skriva. Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. |
Marts-december 2007 |
Projektet Evaluerende undersøgelse af tre Læselystprojekter ved Syddansk Universitet i samarbejde med ekstern lektor Marianne Abrahamsen, lektor Anne Scott Sørensen og post doc Peter Kaspersen der er projektleder. |
April 2008 |
Paper Fra Oplæsning til Barnets Læsning. Hvordan bygge bro mellem børnelitteratur og læsetilegnelse? ved et seminar om børnelitteratur i daginstitutioner ved Center for Børnelitteratur, Danmarks Pædagogiske Universiotetsskole, Århus Universitet |
Juni 2008 |
Oplæg i workshop ved seminar på DPU i netværket danskfagenes didaktik (DaDi): Danskfaget og skriftkulturens udvikling. Kan ses på www.danskfagenesdidaktik.dk 'Netværksmøder'-'Seminar 13. juni 2008'. |