Barnets første
nøgle til skriftsproget
Jo
tidligere barnet kan skelne mellem hvordan vi taler om en genstand,
og hvordan vi taler om det skrevne ord for genstanden, jo
bedre. Vi siger fx Hvad er det? og Det er en
elefant, når vi taler om billedet i bogen eller dyret i Zoo. Mens vi
siger Hvad står der dér? og Dér står der elefant,
når vi taler om det skrevne ord elefant. Hvis barnet tidligt lærer
hvordan skrift i omgivelserne ser ud, og lærer at tale om den og
spørge om den, er grundlaget lagt for barnets egen udforskning af
skriftsproget - i modsætning til børn, som ikke har fået
identificeret skriften visuelt og ikke har sprognøglen til at
spørge de voksne om skriften.
Alder
1œ - 2/3 år.
Bog
med ét billede af genstande eller dyr på den ene side og det
tilhørende skriftbillede tydeligt og centralt på modsatte side. Fx
billedet af en elefant og ordet elefant.
Barnet
er placeret så det let kan følge med i bogen (medlæsning).
A.
Den voksne har bladet op på en side og peger på billedet på
venstre side:
-
Se, der er et hus!
Peger
derefter på ordet på højre side:
-
Og se, der står der hus!
Dette
gentages for hvert opslag, suppleret med samtale og kommentarer om
billederne.
B.
Varieres med (når der peges på billedet af en hund):
Peger
på ordet ?hund?:
-
Står der ?bil??
C.
På et tidspunkt (måske samme dag, måske senere) skiftes der til
Hvad og Hvor-spørgsmål:
Dette
er de to centrale spørgsmål barnet selv skal lære at stille og
derfor høre mange gange.
D.
Efter flere gennemlæsninger, prøv at lukke bogen og spørge:
-
vor er der en hund?
Hvor er der en hund?
Barnet
blader igennem og peger formentlig på billedet.
Voksne
peger nu på ordet og spørger:
(Her
vil barnet formentlig sige hund). Voksne:
E.
Som sidste skridt lukkes bogen, og man spørger barnet:
-
Hvor er der en ??
-
Hvor står der ??
(Barnet
blader. Hvis dét skridt er for svært, gentages i stedet tidligere
fremgangsmåder).
Der
byttes roller, barnet opfordres til slå op i bogen, pege og spørge
den voksne:
-
Hvad er dét? (ae det?)
-
Hvad står der dér? (a dår der?)
Sådanne
udtaler brugt rigtigt viser, at barnet har forstået forskellen.
Ordkort -
hvorfor og hvordan?
Det
talte sprog forsvinder ud i den blå luft. Men det flygtige talesprog
kan også have en håndgribelig fysisk form, som det lille barn kan
se på og røre ved, flytte rundt på og gemme væk, lege med og
kramme og kæle. Kortet mor skrevet tydeligt med sort tus skal ingen
komme og tage fra Lise, når mor er længe på arbejde, for så er
det trygt at have kortet på sig og give et lille kram. Hvis Lise har
flere kort, kan hun tale med den voksne om ens bogstaver i
forskellige ord. Og hun kan spille Hvem får flest? med mormor, hvor
man må beholde begge kort, hvis det man har i hånden er det samme
som det man tog fra bordet. Man skal bare huske hvor de ligger, for
de er jo vendt om. Ordkort appellerer til små børns visuelle og
sensomotoriske tilgang til omverdenen og gør det muligt at rette den
fælles opmærksomhed mod sproget under bilturen, i sommerhuset,
under hyggelege hjemme og samtalen om et spændende emne.
Alder
1œ - 3/4 år.
Erfaringsmæssigt
er kartonkort 5x15 cm praktiske som ordkort fordi de kan være i
lommen, og med et ensartet format kan de bruges i kortspil. De kan
købes hos www.legeskolen.dk
Skriv
med en sort tus. Bogstaverne skal være enkeltstående, trykte
bogstaver 2-3 cm høje. Skriv de runde version af a, g, æ og å og
ikke de krøllede som fx her i Times New Roman. Benyt den normale
fordeling af store og små bogstaver. Ikke kun de store. Lad barnet
kigge med, imens du skriver fra venstre mod højre og samtidig
udtaler ordet (ikke bogstaverne! De kommer ved andre lejligheder).
Små børn elsker at se ordet blive født for deres øjne. Barnets
kort kan gemmes i et krus, en æske eller lignende.
Som en begyndelse
skriv navne på kendte og kære personer: barnets eget navn, mor,
far, navne på søskende, kæledyr og familiebetegnelser mormor,
farmor, osv.
Derefter er
princippet at det er ord som her og nu optager barnet der
skrives. Barnet peger på en lampe og prøver at udtale ordet: Ja,
rigtigt, Det er en LAMPE, Skal jeg skrive det til dig? Skrives og
udtales. Vil du have LAMPE? Barnet får kortet. Når I har talt
sammen om et spændende dyr: Skal jeg skrive det til dig? osv.
(Forskning viser at skriftsprog og talesprog gensidigt understøtter
hinanden under sprogtilegnelsen).
Barnet får sine
egne uskrevne kort. Så kan det selv komme til den voksne med et
kort og bede om at få et ord skrevet.
Tag ordkort med på
bilturen. Alt efter alder og interesse vil barnet kunne hygge sig
med dem på bagsædet. Opfind selv regler for små, lette spil. Fx
at man får fire kort hver. Modspilleren ser hvilke kort man har, og
dem gælder det om at huske. Man skal så på skift gætte hvilket
kort den anden nu har valgt at tage frem. Hvis man gætter rigtigt
får man kortet. Hvem har flest kort når æggeuret ringer efter ét
minut? Eller man taler om hvilke byer man skal køre igennem på
dagens rute. De skrives så ned på hvert sit kort: Silkeborg,
Herning, Ikast. Hvem ser først et skilt med byens navn og siger
navnet rigtigt? Vedkommende får kortet. Osv.
Når man i
sommerhuset kommer tilbage efter en tur, kan man tale om hvad man så
i skoven, i vandet, på stranden og skrive ordene på kort, hvis
barnet er interesseret. På den måde bliver ordæsken også et
værdifuldt erindringsskrin for barnet. Når et ordkort
senere tages frem, vil barnet huske på den oplevelse, der førte
til at kortet blev skrevet.
Hvis man skriver
dubletter af en række kort, har man et sæt spillekort til Hvem får
flest? Læg dem omvendt på bordet. To spillere tager på skift hver
et kort op. Det gælder nu om næste gang at vælge et kort fra
bordet som er identisk med det man har i hånden. Er det ikke det,
lægges det ned igen. Så man skal huske hvor de forskellige kort
ligger. Hver gang man har to ens, beholder man dem. Dem der så har
flest kort, når bordet er tomt, har vundet.
Læselegen
Ved
oplæsning skal børn altid sidde så de let kan følge med i bogen.
Den måde den voksne taler eller ikke taler med barnet på om bogen,
får betydning for barnets egen læsemåde. Derfor er det vigtigt
ikke at læse monologisk uden mulighed for barnet til at reflektere
og kommentere undervejs. Læs derimod dialogisk, dvs. inddrag barnet,
så det vænnes til at tage stilling til tekstens indhold og sprog. I
sin fremtidige selvstændige læsning skulle barnet gerne selv
forvente at forstå indholdet og ikke blot stille sig tilfreds med at
aflire de rigtige ord (funktionelle læseproblemer).
Alder
3 - 5/6 år.
Med
1- 3 børn læser og taler den voksne en højtlæsningsbog igennem
ved at der lyttes, peges og kommenteres på den sædvanlige måde.
Ikke kun billeder, men også spændende ord i teksten udpeges.
Læselegen er egentlig tænkt for 2-3 børn. Men den er så
værdifuld, at jeg også vil anbefale at man leger den med kun er ét
barn. Det kan gøres ved at den voksne også vælger ord:
Efter endt
oplæsning spørger den voksne, om der er nogle ord fra bogen, som
barnet/børnene godt kunne tænke sig at få. (Hvis kun et barn,
vælger også den voksne).
Hver gang et ord
bliver foreslået, skriver den voksne det på et kort, udtaler det
og lægger det omvendt på bordet.
Når der ligger
5-6 kort på bordet, vælger børnene (barn/voksen) på skift et
kort, vender det om og skal så finde en side i bogen, hvor ordet
står og udpege det.
Bogen blades
ivrigt igennem, og barnet (den voksne) skimmer siderne for at se, om
ordet står der.
Hver gang et ord
bliver udpeget og måske også udtalt, får barnet kortet til eje.
(Selv om et ord måske udpeges på flere sider, giver det alligevel
kun ét kort!)
Grundlaget
for denne leg er det lille barns helt elementære glæde ved at
genkende. Henrykkelsen når det fra tidligere genkender et ord i
en ny bog, skal opleves. Og hurtig ordgenkendelse er en nyttig
strategi når barnet skal læse på egen hånd!
Kjeld
Kjertmann, ph.d
Tidligere
lektor i dansk sprog og læsning
DPU
|