Ny
app bringer skriftsproget ind i børnefamilien
Læsekrisen i mange
vestlige lande er resultatet af et kollektivt erkendelsessvigt, hvor
vi stadig behandler skriftsproget, som om det var et fremmedsprog i
en mundtlig almuekultur. Dengang kunne børnene kun lære at læse og
skrive ved at blive undervist af omrejsende ?kandidater? eller i
skolen. Men i dag kan alle de voksne omkring barnet selv læse og
skrive, og barnet møder skriftsprog overalt fra morgen til aften,
hjemme og i nærmiljøet. Ikke desto mindre menes læsestarten
fortsat at være et anliggende for skolen, så familie og pædagoger
ikke føler det samme ansvar for at inddrage barnet i den daglige
brug af skriftsproget, som de har for at lære det at tage tøj på,
børste tænder og gå rigtigt over gaden, afslappet og uformelt. Når
læsestarten i det moderne it-samfund ikke for længst er blevet et
alment barndomsanliggende, skyldes det ikke mindst den overdrevne
sprogvidenskabeliggørelse af læseindlæring, som med et opbud af
læseeksperter skaber billedet af skoleundervisning som en nødvendig
betingelse for at lære at læse og skrive. Og den forskning, der
omvendt dokumenterer, at med en uformel brug-og-lær tilgang kan børn
lære at læse, før de kommer i skole (fx Kjertmann 2002 og
Söderbergh 2011), har kun ringe gennemslagskraft.
Men med nogle af de nye
elektroniske gadgets er skriftsproget nu på vej ind i samværet
mellem børn og forældre helt uden om samfundets officielle
læseindlæringsveje. De forskellige læringsapps er dog af meget
svingende kvalitet, og mange af dem ?kan bedst betegnes som
forældet ?røv til bænk?-træning tilsat strøm og pakket ind i
flot grafik?, som lærer og udvikler af undervisningsmidler Janus
Madsen udtrykker det i en salgsartikel for hans nye app WriteReader.
Denne app til iPad er blevet udviklet og empirisk undersøgt i et
samarbejde med nuværende og tidligere medarbejdere ved Institut for
Uddannelse og Pædagogik i projektet At skrive sig til læsning
under ledelse af lektor Jeppe Bundsgaard. WriteReader-app?en
sigter mod børn mellem 4-8 år og deres forældre, men
prøvefamilierne var enige om, at den med fordel kan bruges af både
yngre og ældre børn end målgruppen. WriteReader er primært
tænkt til brug i uformelle situationer og ikke som et
undervisningsmiddel i fx skoler. Prototypen er udviklet til det
amerikanske marked og derfor på engelsk, men der arbejdes p.t. på
en dansk version.
WriteReader-app?en
giver barnet mulighed for at skrive en bog med udgangspunkt i noget,
der er interessant og meningsfuldt for barnet. Både voksen og barn
kan producere billeder og tekst, fotos og tegninger, og på samme
side i bogen kan barn og voksne skrive i hvert dit tekstfelt. Den
usikre begynderskriver kan vælge at indtale sin historie, se den
voksne skrive den i voksenfeltet og så vælge enten at ?læse?
voksenteksten, afskrive den i børnefeltet eller blot lytte til sin
egen indtalte historie. Begynderen kan også vælge straks selv at
skrive sin tekst. Tastaturet kan indstilles, så tasterne siger
bogstavets navn, lyd eller ingenting, når de påvirkes. På
billederne er det muligt at indsætte tale- og tænkebobler. Når en
side er færdig, kan man tilføje en ny, indtil bogen er færdig. Når
bogen påbegyndes, placeres den i ?Library?. Her kan den hentes
frem og skrives videre på, eller den kan læses i et særligt ?read
mode?, som ligner en bogside, hvor både børne- og
voksenskrivningen kan ses.
Prøvefamiliernes
medvirken har været altafgørende for produktets udvikling. De
påpegede således nogle tekniske svagheder og fortalte om børnenes
brug af app?en i perioderne mellem videooptagelserne. Optagelserne
blev analyseret af projektgruppen, som her kunne se, hvordan den
yngste på fem ivrigt observerede de andre tale, skrive og læse,
hvorimod de ældste på syv og otte arbejdede mere selvstændigt og
nød at skrive og læse sammen, også uden de voksnes medvirken.
Forældrenes
konklusioner efterlod ingen tvivl om, at WriteReader-app?en
er både inspirerende og aktiverende. De var faktisk begejstrede. De
så forskellige fordele ved app?en i forhold til de forskellige
aldre. Den havde skabt interesse for det skrevne sprog hos de yngste
i målgruppen og bidraget til både deres skrive- og læseindlæring,
mens den hos de ældre havde skabt mulighed til at videreudvikle
deres skrivning og læsning. I en af familierne fandt man, at det
bedste ved app?en var at den involverer forældrene aktivt. En mor
skrev, at den elektroniske skrivning har den fordel, at man har sine
bøger lige ved hånden, og hendes børn havde derfor taget dem frem
og læst dem igen og igen, både deres egne og hinandens, hvor
muligheden for at afspille indtalte historier havde været en fordel.
Jo, nu er skriftsproget bragt ind i børnefamilien.
Henvisninger
Kjertmann, Kjeld. 2002.
Læsetilegnelse ? ikke kun en sag for skolen. Alinea.
Söderbergh, Ragnhild.
2011. Læse, skrive, tale. Barnet erobrer sproget. Akademisk
Forlag.
Kjeld
Kjertmann, ph.d
Tidligere
lektor i dansk sprog og læsning
Danmarks
Pædagogiske Universitet
|